A PAN-LNG projekt 1.4 fejezetében a beruházáselemzés során hagyományos pénzügyi módszerekkel kívántunk a CNG/L-CNG üzemanyagtöltő infrastruktúrájának kialakításához szükséges beruházási döntésekhez szakmai alátámasztást adni.
Támogató: Európai Unió által társfinanszírozott projekt
Kutatást végző: Solver Unio Fejlesztési Tanácsadó Kft
Kutatásvezető: Csonka Attila dipl.ing, MBA
Kutatásban résztvevők:
Dr. Somogyi Andrea, Ph.D |
Csonka Attila, MSc, MBA |
Sokorai Eszter, MSc |
A kutatási dokumentum e felvezető cikk végén teljes terjedelemben letölthető!
A PAN LNG projekt kapcsán létesítendő töltőállomások és ezek rendszerének megtérülési elemzése
Az általunk alkalmazott pénzügyi módszerek alkalmasak arra, hogy jelen körülmények között, a rendelkezésre álló input alapadatok alapján jól modellezzék egy jövőbeni (2020, 2025 és 2030-ban megvalósítandó) beruházás nettó jelenértékét, megtérülését, a megtérülés idejét valamint képesek megmutatni a beruházás eredményességét befolyásoló egyéb (elsősorban pénzügyi, adóügyi és másodsorban politikai) tényezők beruházásra gyakorolt hatását.
Ennek érdekében a 2020-ban, 2025-ben és 2030-ban megvalósítandó beruházásokat egyrészről mini projektként, másrészről rendszerbe foglalva kezeltük, és számoltuk minden egyes esetben az adott technológiai beruházás nettó jelenértékét, megtérülését, valamint különböző szcenáriók mentén érzékenység vizsgálat keretében mutatunk rá az adott beruházást befolyásoló (vagy éppen nem befolyásoló) tényezőkre.
Miután az input adatok között több, különböző CNG/L-CNG technológia szerepel, más-más befektetési (pénzügyi) mutatóval, így fontosnak tartottuk a több, különböző technológiát egyenként, mintegy mini projektként is elemezni annak érdekében, hogy eldönthető legyen, hogy több befektetési lehetőség melyik technológiai beruházást válassza a befektető (beruházó). A közgazdaság alapvető téziseként elfogadjuk azt a megközelítést, hogy azon beruházásokat, amelyeknél NPV≤ 0, el kell vetni. Ezért a CNG/L-CNG technológiák mindegyikénél külön-külön tüntetjük fel a jövedelmezőségi mutatók között az adott technológia nettó jelenértékét, megtérülési idejét, annak érdekében, hogy azok beruházási szempontból értékelhetők, egyben nagyságrendileg sorrendbe állíthatók legyenek.
Vizsgálatunkban négy töltőállomás-típust vizsgáltunk meg:
A CNG/L-CNG technológia várható terjedését e tanulmány egyéb fejezeteiben több szcenárió (low, mid, high) mentén meghatároztuk. Így közgazdasági elemzésünket kiterjesztettük a „low” elterjedés – mint „megaprojekt” összetett elemzésére is, ugyanazon mutatókat vizsgálva. A „megaprojekt” időtartama 2016-2036 időciklus (húsz év).
A nettó jelenértékek, a belső megtérülési ráták és a jövedelmezőségi indexek számítása után elvégzett érzékenységvizsgálatok célja volt, hogy miután elkészült a beruházás szakértői becslésekre alapozott gazdasági modellje, megvizsgáljuk, hogy az abban szereplő egy-egy alapadat százalékos változása mekkora százalékos változást okoz a projekt egészének értékteremtő képességében, mialatt a többi változó értékét rögzítjük. Segítségével kiszűrhetjük a projekt kritikusabb tényezőit, azokat, amelyekre az NPV értéke a legérzékenyebb.
Mivel a CNG/L-CNG beruházás megtérülése számos tényezőtől függ, vizsgálatunkban az alábbi mutató változását elemeztük:
A PAN LNG projekt kapcsán létesítendő töltőállomások és ezek rendszerének megtérülési elemzése
Több mint 100 elégedett ügyfél – Prudens szakértői szolgáltatás – 105 millió kWh igazolt energiamegtakarítás!